راهنمای مسابقات

گام های کوچک با اهداف بزرگ

برای نسل آینده

آینده از آن کسانی است که خلاقیت، دانش و مهارت را در کنار هم به کار می‌گیرند تا دنیای بهتری بسازند. آموزشگاه رباتیک رایاتاش، با ایمان به توانمندی‌های نسل آینده و آرزوی ساختن ایرانی سربلند و پیشرفته، بستری را فراهم کرده تا دانش‌آموزان بتوانند در مسیر پیشرفت علمی و فناوری قدم بردارند.

ما در رایاتاش بر این باوریم که رشد و توسعه فناوری‌های نوین، کلید موفقیت کشورمان در عرصه‌های بین‌المللی است. به همین دلیل، هدف ما تربیت دانش‌آموزانی خلاق، متعهد و توانمند است که با ترکیب دانش رباتیک و روحیه همکاری و رقابت سالم، آینده‌ای روشن برای خود و ایران عزیزمان رقم بزنند.

این مسابقه، فرصتی است تا فرزندانمان توانایی‌های خود را در عرصه‌هایی همچون نوآوری، تفکر مهندسی و کار تیمی به نمایش بگذارند و گامی محکم برای رسیدن به قله‌های علم و فناوری بردارند. ما همراه اولین گام های کوچک دانش آموزان به سوی موفقیت های بزرگ خواهیم بود.

این یک فرصت است..!

فرصتی برای همه

مسابقات رباتیک رایاتاش با هدف فراهم کردن بستری عادلانه و جذاب برای همه دانش‌آموزان، به گونه‌ای طراحی شده است که هر فرد با هر سطح از دانش و تجربه بتواند در این رقابت باشکوه شرکت کند. قوانین و شرایط این مسابقات به گونه‌ای ساده و منصفانه تنظیم شده‌اند تا تمامی علاقه‌مندان بتوانند گام‌های اولیه خود را در دنیای هیجان‌انگیز رباتیک بردارند و استعدادهای خود را شکوفا کنند.

این تازه شروع ماجراست!

راه‌یابی به رقابت‌های استانی و کشوری

افراد برتر این رقابت‌ها به مسابقات استانی و کشوری راه خواهند یافت، تا در سطحی وسیع‌تر توانمندی‌ها و دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند و فرصتی برای شکوفایی بیشتر داشته باشند.

بریم که داشته باشیم

قوانین کلی مسابقات رباتیک رایاتاش

رعایت قوانین زیر برای شرکت در هرکدام از لیگ ها الزامی است:

  1. رعایت اخلاق و روحیه ورزشی:
    تمامی شرکت‌کنندگان موظف به رعایت اصول اخلاقی، احترام به داوران، مسئولین و سایر تیم‌ها هستند. هرگونه رفتار غیرحرفه‌ای منجر به اخطار یا حذف از مسابقه خواهد شد.

  2. ثبت‌نام و حضور به‌موقع:
    ثبت‌نام در مسابقه باید طبق زمان‌بندی اعلام‌شده انجام شود و هر تیم موظف است در زمان تعیین‌شده برای مسابقات حاضر باشد. تأخیر در حضور ممکن است به حذف از مسابقه منجر شود.

  3. ساخت و طراحی ربات:
    تمامی ربات‌ها باید توسط اعضای تیم طراحی و ساخته شوند.

  4. حجم و وزن ربات‌ها:
    ابعاد و وزن ربات‌ها باید مطابق با استانداردهای تعیین‌شده در هر رشته باشد. هرگونه تخطی از این استانداردها منجر به رد صلاحیت خواهد شد.

  5. تعداد اعضای تیم:
    هر تیم می‌تواند حداکثر شامل 2 عضو باشد. تمامی اعضا باید در فرآیند ساخت، برنامه‌ریزی و اجرای مسابقه مشارکت داشته باشند.

  6. ایمنی و استاندارد تجهیزات:
    تمامی ربات‌ها باید از نظر ایمنی مورد بررسی قرار گیرند. هرگونه رباتی که خطر برای شرکت‌کنندگان یا تجهیزات داشته باشد، از مسابقه کنار گذاشته می‌شود.

  7. ایجاد مانع:
    ایجاد هرکونه مانع برای سایر بازیکنان مانند سیم کنترلر یا ورود هم تیمی به داخل زمین بطوریکه مانع عملکرد ربات ها شود جریمه زمانی یا کسر امتیاز به‌همراه خواهد داشت.
  8. داوری و نتایج:
    تصمیمات داوران نهایی و غیرقابل اعتراض است. هرگونه اعتراض به نتایج باید با رعایت احترام و بصورت کتبی ارائه شود.

  9. تمرین و آماده‌سازی:
    زمان‌های مشخصی برای تمرین و آماده‌سازی ربات‌ها قبل از شروع مسابقه در نظر گرفته شده است. تیم‌ها موظف به رعایت این زمان‌بندی هستند.

  10. برنامه‌ریزی مسابقات:
    زمان‌بندی مسابقات و نحوه اجرای آن توسط کمیته اجرایی اعلام می‌شود. هرگونه تغییرات احتمالی به‌موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

  11. مسئولیت تجهیزات:
    مسئولیت حفظ و نگهداری تجهیزات و ربات‌ها بر عهده تیم‌ها است. برگزارکنندگان مسابقه هیچ مسئولیتی در قبال آسیب یا مفقودی تجهیزات نخواهند داشت.

  12. استفاده از یک ربات در چند لیگ:
    شرکت‌کنندگان می‌توانند از یک ربات برای شرکت در چند لیگ استفاده کنند، به شرطی که ربات تمامی شرایط و قوانین اختصاصی هر لیگ را رعایت کند.

  13. رعایت قوانین اختصاصی لیگ‌ها:
    ورود به هر لیگ تنها در صورت رعایت کامل قوانین اختصاصی آن لیگ امکان‌پذیر است. عدم تطابق با این قوانین منجر به عدم پذیرش در لیگ مربوطه خواهد شد.

  14. شرایط اضطراری:
    در شرایط پیش‌بینی‌نشده، کمیته اجرایی مسابقات حق تصمیم‌گیری نهایی را دارد و تمامی شرکت‌کنندگان موظف به رعایت این تصمیمات هستند.

یادآوری:
با رعایت این قوانین، محیطی منصفانه، امن و هیجان‌انگیز برای همه شرکت‌کنندگان فراهم خواهد شد.

تو کدوم لیگ شرکت می کنی؟

لیگ های این دوره

در این دوره از مسابقات رباتیک رایاتاش، چهار لیگ مهیج طراحی شده است تا دانش‌آموزان با استعدادهای گوناگون در محیطی رقابتی و آموزشی به چالش کشیده شوند:

  1. لیگ ربات های مسیریاب: رقابتی برای طراحی و ساخت ربات‌هایی که به‌طور خودکار مسیرهای پیچیده را دنبال می‌کنند.
  2. لیگ آتش‌نشان های کنترلی: رقابتی هیجان‌انگیز برای شبیه‌سازی مأموریت‌های آتش‌نشانی با استفاده از ربات‌های تحت کنترل.
  3. لیگ فوتبالیست ها: جایی برای ربات‌هایی که با مهارت و دقت، فوتبال بازی می‌کنند و در تیم‌های رباتیک به میدان می‌روند.
  4. لیگ ربات های جنگجو: نبردی جذاب بین ربات‌هایی که برای رقابت‌های فنی و استراتژیک طراحی شده‌اند.
بیشتر وارد جزئیات بشیم؟

قوانین اختصاصی هر لیگ

اینجا سرعت حرف اول رو میزنه!

لیگ ربات های مسیریاب

قوانین این لیگ به گونه‌ای تدوین شده‌اند که محدودیت‌ها به حداقل برسد و امکان مشارکت گسترده‌تر ایجاد شود:

  1. مشخصات ربات:

    • ربات‌ها باید خودکار (Autonomous) باشند و از هیچ کنترل خارجی برای پیمایش مسیر استفاده نکنند.
    • اندازه ربات نباید از 25×25 سانتی‌متر تجاوز کند.
    • وزن ربات محدودیت خاصی ندارد، اما باید به گونه‌ای باشد که مسیر را به‌راحتی طی کند.
  2. مسیر مسابقه:

    • مسیر شامل خطوط مشکی روی زمینه سفید است که دارای پیچ‌ها، انحراف‌ها و احتمالا تقاطع‌هایی می‌باشد.
    • عرض خط مشکی حداقل 1/5 سانتی‌متر است.
    • مسیر در ابتدا به‌صورت ساده خواهد بود تا مبتدیان نیز بتوانند مشارکت کنند، اما بخش‌هایی از مسیر ممکن است شامل چالش‌های پیچیده‌تر برای تیم‌های حرفه‌ای باشد.
  3. زمان‌بندی مسابقه:

    • هر تیم دو فرصت برای عبور از مسیر دارد و بهترین زمان ثبت‌شده به‌عنوان نتیجه نهایی در نظر گرفته می‌شود.
    • حداکثر زمان مجاز برای هر دور 2 دقیقه است.
  4. تأمین انرژی ربات:

    • ربات‌ها باید از باتری‌های ایمن و استاندارد استفاده کنند. استفاده از باتری‌های غیرمجاز که ممکن است خطر ایجاد کنند، ممنوع است.
  5. امتیازدهی:

    • امتیاز براساس زمان طی مسیر و عبور موفق از موانع یا تقاطع‌ها محاسبه می‌شود.
    • در صورت خروج ربات از مسیر، جریمه زمانی (20 ثانیه) لحاظ خواهد شد و ربات باید از آخرین نقطه خروج مجدداً حرکت کند.
  6. تمرین پیش از مسابقه:

    • قبل از شروع رسمی مسابقه، زمانی (یک دقیقه) برای تمرین روی مسیر فراهم خواهد شد تا تیم‌ها بتوانند ربات‌های خود را تنظیم کنند.
  7. ایمنی و انطباق:

    • تمامی ربات‌ها پیش از شروع مسابقه توسط داوران بررسی می‌شوند تا از ایمنی و انطباق با قوانین اطمینان حاصل شود.
  8. آزادی در طراحی:

    • استفاده از هر نوع سنسور، میکروکنترلر و سیستم برنامه‌ریزی مجاز است، به شرطی که ربات کاملاً خودکار عمل کند.

یادآوری:
این لیگ فرصتی برای یادگیری و تجربه است، بنابراین تأکید اصلی بر مشارکت، خلاقیت و روحیه تیمی است. همه دانش‌آموزان، حتی مبتدیان، می‌توانند با تلاش و پشتکار در این مسابقه بدرخشند!

دست فرمون تو محک بزن..!

لیگ آتش‌نشان های کنترلی

این قوانین به گونه‌ای تدوین شده‌اند که همه علاقه‌مندان بتوانند در این لیگ هیجان‌انگیز شرکت کنند:

  1. مشخصات ربات:

    • ربات باید به‌صورت کنترلی (Remotely Controlled) بیسیم یا سیم‌دار عمل کند و بتواند به‌طور دقیق مسیر را طی کند و مأموریت خاموش‌کردن آتش را انجام دهد.
    • حداکثر ابعاد ربات 25×25 سانتی‌متر است.
    • استفاده از فن، پره یا هر ابزار ایمن و مناسب برای خاموش‌کردن آتش مجاز است.
    • استفاده از آب و مایعات و هر ماده دیگری که باعث آلودگی محیط شود غیر مجاز می باشد.
  2. مسیر مسابقه:

    • مسیر شامل پیچ‌ها و خطوط قرمز رنگ محدوده عبور است که ربات باید بدون برخورد از آن ها عبور کند.
    • شمع به‌عنوان آتش نمادین در انتهای مسیر قرار دارد و باید خاموش شود.
    • ممکن است موانع ساده‌ای مانند بلوک‌ها در مسیر قرار داشته باشد که عبور از آن‌ها به مهارت و دقت بیشتری نیاز دارد.
  3. زمان‌بندی مسابقه:

    • هر تیم حداکثر 2 فرصت برای انجام مأموریت دارد و بهترین زمان به‌عنوان نتیجه نهایی ثبت می‌شود.
    • حداکثر زمان مجاز برای هر مأموریت 3 دقیقه است.
  4. قوانین امتیازدهی:

    • کنترلر بیسیم: استفاده از کنترلر های بیسیم امتیاز بیشتری خواهد داشت.
    • زمان انجام مأموریت: زمان کوتاه‌تر، امتیاز بالاتری خواهد داشت.
    • عدم برخورد: هر برخورد با دیواره‌ها یا موانع، منجر به کسر امتیاز خواهد شد.
    • خاموش کردن شمع: خاموش‌کردن موفقیت‌آمیز شمع، امتیاز اصلی را به همراه دارد.
    • خروج از مسیر: در صورت خروج ربات از مسیر، باید از نقطه خروج مجدداً شروع کند و جریمه زمانی اعمال می‌شود.
  5. تمرین پیش از مسابقه:

    • زمان مشخصی برای تمرین ربات‌ها (یک دقیقه) در مسیر در نظر گرفته شده است تا تیم‌ها بتوانند عملکرد ربات خود را آزمایش کنند.
  6. آزادی در طراحی:

    • طراحی، ساخت و انتخاب تجهیزات کاملاً به خلاقیت تیم‌ها بستگی دارد، به شرط رعایت قوانین ایمنی و عملکرد صحیح ربات در مسابقه.

یادآوری:
این لیگ فرصتی است برای ترکیب دقت، خلاقیت و سرعت عمل. هدف اصلی، ایجاد فضایی جذاب و یادگیری مهارت‌های فنی در کنار رقابتی سالم و سازنده است.

 
واسه فوتبالی ها هم مسابقه داریم

لیگ فوتبالیست

لیگ فوتبالیست جایی است که مهارت‌های تیمی، استراتژی و دقت در طراحی و کنترل ربات‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. این لیگ با هدف ایجاد یک فضای رقابتی هیجان‌انگیز طراحی شده است که در آن ربات‌ها در قالب تیم‌های فوتبالی به مصاف یکدیگر می‌روند.

1. مشخصات ربات:

  • ابعاد و وزن:
    • حداکثر ابعاد ربات 25×25 سانتی‌متر و وزن آن باید کمتر از 3 کیلوگرم باشد.
  • منبع انرژی:
    • ربات‌ها باید از باتری‌های ایمن و استاندارد تغذیه شوند. استفاده از منابع خطرناک ممنوع است.
  • سیستم کنترل:
    • کنترل ربات‌ها می‌تواند بصورت بیسیم یا سیم‌دار باشند.

2. زمین مسابقه:

  • ابعاد زمین:
    • زمین بازی مستطیل‌شکل می‌باشد که با خطوط سفید مشخص شده است.
  • دروازه‌ها:
    • دروازه‌ها در دو انتهای زمین قرار دارند و عرض آن‌ها 45 سانتی‌متر است.
  • توپ مسابقه:
    • توپ مسابقه توپ پینگ‌پنگ است.

3. قوانین بازی:

  • زمان بازی:
    • هر بازی شامل 2 نیمه 90 ثانیه‌ای است و بین دو نیمه 30 ثانیه استراحت وجود دارد.
  • شروع بازی:
    • بازی با سوت داور و قرار گرفتن توپ در مرکز زمین آغاز می‌شود.
  • حرکت توپ:
    • ربات‌ها باید توپ را با شوت‌زدن یا حمل توپ به سمت دروازه حریف هدایت کنند.
  • گل‌زنی:
    • هر توپی که به‌طور کامل از خط دروازه عبور کند به‌عنوان گل ثبت می‌شود.

4. امتیازدهی:

  • گل‌زنی: 
    • هر گل یک امتیاز دارد.
  • تساوی: 
    • در صورت مساوی شده نتیجه رقابت، پنالتی برگزار می‌شود.(هر تیم باید از نقطه مشخص شده در زمین توپ را به سمت دروازه حریف شوت کند.)

5. تخلفات:

  • خروج از زمین:
    • در صورت خروج ربات یا توپ از زمین، بازی متوقف شده و توپ توسط داور در اختیار حریف قرار می‌گیرد.
  • مانع شدن:
    • هرگونه ایجاد مانع در مسیر ربات حریف موجب توقف بازی توسط داور شده توپ در اختیار حریف قرار می‌گیرد.

6. تعداد اعضای تیم:

  • هر تیم می‌تواند 1 یا 2 عضو داشته باشد. اعضای تیم باید در طراحی، ساخت و کنترل ربات‌ها نقش داشته باشند.

7. داوری:

  • تصمیمات داوران در طول بازی نهایی و غیرقابل اعتراض است.

یادآوری:
این لیگ فرصتی عالی برای نمایش خلاقیت، سرعت عمل و کار تیمی است. هیجان این رقابت‌ها، لحظات به‌یادماندنی و تجربه‌ای آموزشی برای همه شرکت‌کنندگان خواهد بود.

وقت نَبَرده..!

لیگ ربات های جنگجو

لیگ جنگجو، عرصه‌ای هیجان‌انگیز و چالشی برای نمایش قدرت، استراتژی و خلاقیت در طراحی ربات‌ها است. هدف اصلی این مسابقه، انداختن ربات حریف به داخل چاله‌های زمین یا از کار انداختن آن با روش‌های مجاز و ایمن است.

1. مشخصات ربات:

  • ابعاد و وزن:
    • حداکثر ابعاد ربات 30×30 سانتی‌متر و وزن آن باید کمتر از 3 کیلوگرم باشد.
  • نوع ربات:
    • تمامی ربات‌ها باید کنترل از راه دور (Remote Controlled) بیسیم یا سیمی باشند.
    • استفاده از کنترلر بیسیم امتیاز مثبت (2+) خواهد داشت.
  • منبع انرژی:
    • ربات‌ها باید از باتری‌های ایمن و استاندارد استفاده کنند. استفاده از منابع خطرناک یا مواد اشتعال‌زا ممنوع است.
  • تجهیزات مجاز:
    • ربات‌ها می‌توانند به ابزارهای مجاز برای ضربه‌زدن، هل‌دادن یا بلندکردن ربات حریف مجهز باشند.
    • استفاده از ابزارهایی که ممکن است موجب تخریب جدی یا خطر برای محیط یا شرکت‌کنندگان شود (مانند اره، شعله‌افکن، یا تیغه‌های تیز) ممنوع است.

2. زمین مسابقه:

  • زمین:
    • زمین مسابقه به شکل مستطیل و دارای خطوط محدودکننده است.
  • چاله‌ها:
    • چندین چاله با ابعاد مناسب در نقاط مختلف زمین طراحی شده‌اند که هدف اصلی مسابقه است.

3. قوانین مسابقه:

  • شروع مسابقه:
    • ربات‌ها در گوشه‌های مشخص‌شده زمین قرار می‌گیرند و با سوت داور مسابقه آغاز می‌شود.
  • هدف:
    • هدف هر ربات، انداختن حریف به داخل چاله یا از کار انداختن آن به‌صورت ایمن است.
  • محدودیت زمانی:
    • هر مسابقه حداکثر 3 دقیقه طول می‌کشد. اگر در پایان زمان هیچ رباتی به چاله نیفتاده یا از کار نیفتاده باشد، تصمیم گیری بر عهده داوران مسابقه است.
  • خروج از زمین:
    • در صورت خروج کامل ربات از زمین، امتیاز مثبت (3+) برای حریف به‌همراه خواهد داشت.

4. امتیازدهی:

  • افتادن ربات حریف در چاله: 5 امتیاز
  • از کار انداختن ربات حریف: 3 امتیاز
  • خروج از زمین: در صورت خروج کامل ربات از زمین، امتیاز مثبت (3+) برای حریف به‌همراه خواهد داشت.

5. تخلفات و جریمه‌ها:

  • استفاده از ابزار غیرمجاز: حذف از مسابقه
  • برخوردهای مخرب یا خطرناک: اخطار یا کسر امتیاز
  • ایجاد آسیب جدی به زمین یا تجهیزات: اخراج از رقابت

6. ایمنی و انطباق:

  • تمامی ربات‌ها قبل از شروع مسابقه توسط داوران بررسی می‌شوند تا از ایمنی و انطباق با قوانین اطمینان حاصل شود.

یادآوری:
این لیگ فرصتی برای نمایش خلاقیت، استراتژی و مهارت در کنترل ربات‌ها است. با رعایت قوانین و رقابت سالم، این لیگ لحظات به‌یادماندنی و هیجان‌انگیزی را برای همه شرکت‌کنندگان و تماشاگران به ارمغان خواهد آورد.

سخن پایانی

در پایان،

امید داریم این مسابقات فرصتی باشد برای نمایش خلاقیت، یادگیری و تجربه‌ای بی‌نظیر برای دانش‌آموزان عزیز، تا گامی مؤثر در مسیر رشد فردی، علمی و فناوری کشور عزیزمان ایران برداشته شود. رقابت سالم و تلاش بی‌وقفه، ارزشمندترین دستاورد این رویداد برای همه شرکت‌کنندگان خواهد بود.

بدون شک برگزاری چنین رویدادی تنها با همکاری صمیمانه و تلاش دلسوزانه بسیاری از عزیزان ممکن خواهد بود. آکادمی رباتیک و برنامه‌نویسی رایاتاش بدین‌وسیله، مراتب تقدیر و تشکر صمیمانه خود را از تمامی همراهان، داوران، مربیان، خانواده‌های گرامی، دانشگاه تربت حیدریه، پژوهش‌سرای دانش‌آموزی و اداره آموزش و پرورش شهرستان اعلام می‌دارد که با حمایت و مشارکت خود زمینه‌ساز این رویداد شدند.

با آرزوی موفقیت و روزهایی سرشار از افتخار برای همه شما عزیزان.
آکادمی رایاتاش - زمستان 1403

دانلود فایل راهنما

فایل راهنمای مسابقات را می‌توانید از لینک زیر دریافت کنید.

چطوری ثبت نام کنم؟

مهلت ثبت نام مسابقات اسفند ماه 1403 رایاتاش به پایان رسیده است.

فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من